Uverejnené

Kofeín a účinky kávy

  • Ako využiť kofeín a jeho pozitívne účinky vo svoj prospech?
  • Kofeín je látka, ktorú rastlina kávovníka produkuje, aby sa bránila proti škodcom. Kofeín drobnučké živočíchy odpudzuje, no u ľudí sa objavujú stále nové a nové pozoruhodné účinky na ľudský organizmus.
  • Množstvo kofeínu v káve závisí od toho, ako vysoko kávovník rastie. V nižších nadmorských výškach rastúce kávovníky (robusta) majú kofeínu viac.
  • Vo vyšších nadmorských výškach rastúce kávovníky (arabica) má menej kofeínu. Čím vyššie kávovník rastie, tým menej sa potrebuje brániť. Preto kávy s najvyšších nadmorských výšok obsahujú vo svojich zrnách najmenej kofeínu.
  • Lúhovanie/extrakcia je proces, počas ktorého získavame kofeín zo zrnka pomocou vody. Čím dlhšie kávu lúhujeme/extrahujeme, tým viac kofeínu bude káva v šálke obsahovať.

V ľudskom tele funguje tak, že sa usadí na receptoroch adenozýnu (adenozýn dáva signál na odpočinok). Adenozýn nemá ako predať signál mozgu že si treba odpočinúť. To znie síce dosť zákerne, ale keď sa dozviete, čo všetko ešte kofeín vie, odpustíte mu to. Kofeín zároveň stimuluje centrálnu nervovú a krátkodobo zvyšuje pozornosť, sústredenie, kreativitu a krátkodobá pamäť. S kofeínom to ale netreba preháňať, pretože okrem toho stimuluje aj obehovú sústavu ak vám začne príliš rýchlo byť srdce, pozornosť sa úplne rozplynie a vám ostanú iba roztrasené ruky a nevoľno v žalúdku. Pokiaľ prijímate kofeín iba z kávy, nič horšie by sa vám nemalo stať.

Choroby, ktorým sa môžete vyhnúť aj vďaka pravidelnému pitiu kávy sú rakovina hrubého čreva, Alzheimerova a Parkinsonova choroba.

Vplyv kofeínu na človeka počas dňa. Počas dňa môže šálka kávy dodať organizmu rôzne blahodárne účinky, ktoré sa dajú rozdeliť podľa častí dňa kedy je káva konzumovaná. RÁNO káva pôsobí najmä na obličky, ktorých cievy sa rozširujú, čím uľahčujú vylučovanie odpadových látok z organizmu. PO OBEDE je účinná najmä na tráviace orgány, uľahčuje ich činnosť a tým aj samotné trávenie. PO POLUDNÍ (po 16:00 hod.) pôsobí kontrastne na klesajúcu fázu spánku a bdenia, inými slovami prebudí nás a naruší prichádzajúcu únavu. Je užitočná najmä pre vykonávanie fyzickej aktivity. VEČER Je užitočná najmä ak zvyknete pracovať aj po večeri, pôsobí stimulujúco na mozgové centrá, aktivuje fantáziu a predstavivosť, spájanie nápadov a myšlienok.

Varovanie: 1. kofeín v tele pôsobí inak v prípade energetických nápojov a kofeínových tabliet, tie so sebou nesú isté riziká. 2. nikdy by sme nemali piť kávu na prázdny žalúdok, alebo hneď po jedle. 3. Ak sa ráno zobúdzate unavení, napriek tomu že spíte pravidelne 8 hodín, mali by ste zvážiť konzumáciu kofeínu najmä pred spaním.

Gén CYP1A2 má v sebe každý z nás v rýchlej alebo pomalej verzii. Ľudia s rýchlou verziou odburávajú kofeín rýchlejšie, preto nemusia mať ani s pitím viacerých káv počas dňa žiadne starosti. Ľudia s pomalou verziou si musia kofeínovú dávku počas dňa strážiť.