Uverejnené

Kofeín a účinky kávy

kofein
  • Ako využiť kofeín a jeho pozitívne účinky vo svoj prospech?
  • Kofeín je látka, ktorú rastlina kávovníka produkuje, aby sa bránila proti škodcom. Kofeín drobnučké živočíchy odpudzuje, no u ľudí sa objavujú stále nové a nové pozoruhodné účinky na ľudský organizmus.
  • Množstvo kofeínu v káve závisí od toho, ako vysoko kávovník rastie. V nižších nadmorských výškach rastúce kávovníky (robusta) majú kofeínu viac.
  • Vo vyšších nadmorských výškach rastúce kávovníky (arabica) má menej kofeínu. Čím vyššie kávovník rastie, tým menej sa potrebuje brániť. Preto kávy s najvyšších nadmorských výšok obsahujú vo svojich zrnách najmenej kofeínu.
  • Lúhovanie/extrakcia je proces, počas ktorého získavame kofeín zo zrnka pomocou vody. Čím dlhšie kávu lúhujeme/extrahujeme, tým viac kofeínu bude káva v šálke obsahovať. Výraznosť a intenzita chutí neovplyvňuje množstvo kofeínu v káve!
  • V ľudskom tele kofeín funguje tak, že sa usadí na receptoroch adenozýnu (adenozýn dáva signál na odpočinok). Adenozýn nemá ako predať signál mozgu že si treba odpočinúť. To znie síce dosť zákerne, ale keď sa dozviete, čo všetko ešte kofeín vie, odpustíte mu to. Kofeín stimuluje centrálnu nervovú a krátkodobo zvyšuje pozornosť, sústredenie, kreativitu a krátkodobú pamäť. Neplatí, že čím viac kofeínu vypijete, tým bystrejší budete. Okrem nervovej sústavy totiž kofeín stimuluje aj obehovú sústavu. Ak vám začne príliš rýchlo biť srdce, pozornosť a sústredenosť sa vytratí.
  • Choroby, ktorým sa môžete vyhnúť aj vďaka pravidelnému pitiu kávy sú: rakovina hrubého čreva, Alzheimerova a Parkinsonova choroba.
  • Gén CYP1A2 má v sebe každý z nás v rýchlej alebo pomalej verzii. Ľudia s rýchlou verziou odburávajú kofeín rýchlejšie, preto nemusia mať ani s pitím viacerých káv počas dňa žiadne starosti. Ľudia s pomalou verziou si musia kofeínovú dávku počas dňa strážiť.
  • Na čo si dať pozor?
  • 1. Kofeín v tele pôsobí inak v prípade energetických nápojov a kofeínových tabliet. Nie sú známe závažne následky predávkovania kofeínom iba pitím kávy. Ak pridáte aj energetické nápoje, alebo kofeínové tablety, sú známe aj prípady predávkovania
  • 2. Nikdy by sme nemali piť kávu na prázdny žalúdok, alebo hneď po jedle. Káva podporuje vylučovanie tráviacich štiav a nie je pre žalúdok dobré ak trávi naprázdno.
  • 3. Ak sa ráno zobúdzate unavení, napriek tomu že spíte pravidelne 8 hodín, mali by ste zvážiť konzumáciu kofeínu najmä pred spaním. Nie je totiž dôležitá iba dĺžka, ale aj kvalita spánku.